ITIL®4 Foundation - eLearning (eksamen inkludert)
8.500,00 NOK
- 14 hours
AVCs ITIL® 4 Foundation er den mest anerkjente grunnleggende ITIL-sertifiseringen tilgjengelig for IT-profesjonelle. Den nylig oppdaterte ITIL-veiledningen vil bli kalt ITIL 4, noe som gjenspeiler den nye versjonens rolle i å støtte enkeltpersoner og organisasjoner gjennom den fjerde industrielle revolusjonen. ITIL 4 Foundation-kurset er designet for å introdusere studenter til styringen av moderne IT-aktiverte tjenester og de viktigste konseptene innen tjenestearkitektur. Dette kurset gir elevene en forståelse av ITIL 4, inkludert felles språk og nøkkelkonsepter, tjenestenes livssyklus, hvordan livssyklusstadiene er koblet sammen, de involverte prosessene og de beste praksisene for å forbedre deres arbeid og arbeidet til deres organisasjon. Kursene på denne siden tilbys i samarbeid med iLEARN (ATO/tilknyttet AXELOS Limited)
Viktige funksjoner
Språk
Kurs og materiell er tilgjengelig på engelsk og fransk
Tilgang
120 dagers tilgang til eLearning-plattformen når som helst (selvstudium)
Materialer
Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold (lysbilder, forklaringer) for hver leksjon.
e-bok
Offisiell ITIL4-håndbok
Øvelser og løsninger
med online eksamenssimulator
Støtte på nett
Fullstendig nettbasert støtte fra en av våre ITIL-eksperter
Offisiell eksamen
ITIL 4® Foundation online eksamen og sertifisering
Om ITIL 4®
ITIL 4 er utvilsomt det mest kjente og vellykkede rammeverket for IT Service Management. ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) er en ITIL-sertifisering som introduserer delegater til Service Value System (SVS), som beskriver hvordan alle komponenter og aktiviteter i organisasjonen fungerer sammen som et system for å muliggjøre verdiskapning ved levering av tjenester (vanligvis IT-tjenester, men ikke begrenset til). ITIL SVS støtter mange måter å jobbe på, for eksempel Agile, DevOps og Lean samt tradisjonell prosess- og prosjektstyring, med en fleksibel verdiorientert driftsmodell, som til syvende og sist er en ende-til-ende-modell for å skape, levere og kontinuerlig forbedre teknologibaserte produkter og tjenester.
ITIL 4®-opplæringsprogram
ITIL 4 gjør det mulig for IT-team å fortsette å spille en viktig rolle i moderne forretningsstrategier. Den utvider tidligere versjoner, støtter eksisterende investeringer i ITIL 4 og tilbyr en komplett digital driftsmodell for levering og drift av teknologibaserte produkter og tjenester. Det betyr at ITIL 4 støtter ny teknologi, som robotteknologi og kunstig intelligens, ved å tilby mer praktisk og fleksibel støtte i takt med den teknologiske utviklingen.
ITIL Foundation-kurset (ITIL 4 Foundation Edition) gir deltakerne en omfattende innføring i ITILs kjernekonsepter. Det hjelper deg med å forstå ITIL-prinsippene og viser hvordan de kan forbedre den enkeltes arbeid og organisasjonens arbeid.
Kursplan
Introduksjon til tjenestestyring og ITIL
Leksjon 01
- Tjenestestyring i den moderne verden
- Om ITIL 4
- Strukturen og fordelene ved ITIL 4-rammeverket
- ITIL SVS
- Modellen med fire dimensjoner
Nøkkelkonsepter innen tjenestestyring
Leksjon 02
- Verdi og Verdisamskaping
- Verdisamskaping - Organisasjoner, tjenesteleverandører, tjenestemottakere og andre interessenter
- Tjenesteleverandører
- Tjenestemottakere
- Andre interessenter - Produkter og Tjenester
- Konfigurering av Ressurser for Verdiskaping
- Tjenestetilbud - Tjenesterelasjoner
- Modellen for tjenesterelasjoner - Verdi: Resultater, Kostnader og Risiko
- Resultater
- Kostnader
- Risiko
- Nytte og Garanti - Oppsummering
- Verdi og Verdisamskaping
De fire dimensjonene av tjenestestyring
Leksjon 03
- Organisasjoner og personer
- Informasjon og teknologi
- Partnere og leverandører
- Verdistrømmer og Prosesser
- Verdistrømmer for Tjenestestyring
- Prosesser - Eksterne faktorer
- Oppsummering
ITIL Serviceverdisystem
Leksjon 04
- Oversikt over tjenesteverdisystemet
- Mulighet, Etterspørsel, og Verdi
- The ITIL guiding principles
- Focus on Value
- Start der du er
- Gjør fremskritt iterativt med tilbakemeldinger
- Samarbeid og fremhev synlighet
- Tenk og arbeid helhetlig
- Hold det enkelt og praktisk
- Optimaliser og automatiser
- Prinsipiell interaksjon - Styring
- Styringsorganer og styring
- Styring i SVS
- Tjenesteverdikjeden
- Planlegg
- Forbedre
- Engasjere
- Design og overgang
- Anskaffe
- Levere og støtte - Kontinuerlig Forbedring
- Trinn i modellen for kontinuerlig forbedring- Kontinuerlig forbedring og de veiledende prinsippene - Praksiser
- Oppsummering
ITIL-ledelsespraksiser
Leksjon 05
- Generelle Ledelsespraksiser 89
- Arkitekturforvaltning
- Kontinuerlig Forbedring
- Informasjonssikkerhetsledelse
- Kunnskapsforvaltning
- Måling og Rapportering
- Porteføljeforvaltning
- Prosjektledelse
- Relasjonshåndtering
- Risikostyring
- Økonomistyring av Tjenester
- Strategiledelse
- Leverandørstyring
- Arbeidskraft- og Talentforvaltning - Praksiser for tjenestestyring
- Tilgjengelighetsstyring
- Forretningsanalyse
- Kapasitets- og ytelsesstyring
- Endringskontroll
- Hendelsesstyring
- IT-ressursstyring
- Overvåkning og hendelsesstyring
- Problemstyring
- Utgivelsesstyring
- Katalogstyring for tjenester
- Konfigurasjonsstyring for tjenester
- Kontinuitetsstyring for tjenester
- Tjenestedesign
- Servicedesk
- Styring av tjenestenivå
- Styring av tjenesteforespørsler
- Validering og testing av tjenester - Teknisk ledelse
- Håndtering av utrulling
- Infrastruktur- og plattformstyring
- Programvareutvikling og -styring
- Generelle Ledelsespraksiser 89
Læringsutbytte
Når du har fullført dette kurset, vil du være i stand til å oppnå følgende:
Tjenestestyring
Oppnå fullt ekspertise innen tjenestestyring, inkludert generelle konsepter, nøkkelprinsipper og ITIL 4 prosessmodeller, som alle er nødvendige for ITIL Grunnleggende-eksamen
Verktøy og teknikker
Forstå hvordan du bruker ITIL-verktøy og teknikker for å forbedre effektiviteten og kundeopplevelsen inkludert ITIL Service Lifecycle og Service Value System
Effektivitet
Hvordan ITILs rammeverk for beste praksis brukes til å øke effektiviteten og den generelle kvaliteten på IT-relaterte tjenester, uavhengig av organisasjonens størrelse, struktur eller bransje.
ITIL-praksiser
Kjenn til formålet med og nøkkelkonseptene i 18 ITIL-praksiser og de 7 kjernepraksisene
ITIL-prinsipper
Forstå hvordan ITIL-prinsipper kan hjelpe en person med å forstå og anvende tjenestestyring i sin organisasjon
ITIL-ekspert
Hvordan du blir ITIL-ekspert ved å forstå den nye sertifiseringsveien, inkludert ITIL Managing Professional (MP) og ITIL Strategic Leader (SL)
Hvem bør melde seg på dette programmet?
- Personer som er i begynnelsen av sin reise innen service management
ITSM-ledere og fremtidige ITSM-ledere - Personer som jobber innenfor andre områder av «IT» (digital, produkt, utvikling) med sterk tilknytning til tjenesteleveranse
- Personer som allerede har ITIL-kvalifikasjoner og som ønsker å oppdatere ferdighetene sine
IT-ledere/IT-arkitekter
Systemadministratorer og analytikere
Operasjonssjef, Databaseadministratorer
Prosesseiere, Utøvere
Serviceleveranseprofesjonell, Kvalitetsanalytiker
CIOer, CTOer, IT-direktører
Informasjon om eksamen
Grad og sertifisering: Online!
Eksamen vil bli avlagt online, slik at du kan velge om du vil ta eksamen hjemme eller på kontoret. Det vi trenger er en datamaskin med internett til eksamen og et webkamera (ProctoU). Eksamen er inkludert i denne ITIL 4 eLearning-pakken.
ITIL 4® Foundation-eksamen
- 1 time (du får ekstra tid hvis engelsk ikke er ditt morsmål)
- 40 spørsmål; flervalgsspørsmål
- 65 % riktige svar kreves for å bestå
- Bøker er ikke tillatt under prøven
- Når du har bestått eksamen, vil du motta et ITIL 4® Foundation-sertifikat fra Peoplecert.
Ofte stilte spørsmål
Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?
Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!