Feire høytider med 10% rabatt på alle kurs med koden "AVCFOREVER10". Sikre deg dette før prisendringene i 2025!

ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (eksamen inkludert)

9.500,00 NOK

  • 15 hours
eLæring

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) er den universelle modulen, som er en nøkkelkomponent i både ITIL 4 Managing Professional og ITIL 4 Strategic Leader. Modulen dekker innflytelsen og effekten av Agile og Lean arbeidsmåter, og hvordan de kan utnyttes til en organisasjons fordel. Kurset støtter organisasjoner som ser på styring og kontinuerlig forbedring som en viktig del av det å kunne møte nåværende og fremtidige behov innen for eksempel tjenestestrategier, samarbeidsmodeller, partnersamarbeid, kompetanseforsyning, digitalisering osv.

Kursplan

Hero
  1. Introduksjon til Kurset

    Kurs 01

  2. Nøkkelkonsepter innen DPI

    Kurs 02

    - 2.1 Nøkkelkonsepter for Direkte, Planlegge og Forbedre (DPI)

    - 2.2 Retning

    - 2.3 Retningslinjer og retningslinjer

    - 2.4 Risikoer og kontroller

    - 2.5 Planlegging

    - 2.6 Forbedring

    - 2.7 Styring, samsvar og ledelse

    - 2.8 Å anvende de veiledende prinsippene

    - 2.9 Driftsmodell

    - 2.10 Verdi, resultater, kostnader og risiko

    - 2.11 Viktige poenger

  3. Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging

    Kurs 03

    - 3.1 Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging

    - 3.2 Strategi og hierarkiske mål og krav

    - 3.3 Definerin av effektive politikker, kontroller og retningslinjer

    - 3.4 Effektive kontroller

    - 3,5 Effektive retningslinjer

    - 3.6 Beslutningstaking på riktig nivå

    - 3.7 Viktige læringspunkter

  4. Styring, risiko og samsvar

    Kurs 04

    - 4.1 Styring, risiko og samsvar

    - 4.2 Strukturer og metoder for beslutningstaking

    - 4.3 Styring av tjenesteleverandør

    - 4.4 Rollen til risikostyring

    - 4.5 Viktige læringspunkter

  5. Kontinuerlig Forbedring

    Kurs 05

    - 5.1 Kontinuerlig forbedring

    - 5.2 Kultur for kontinuerlig forbedring

    - 5.3 Kontinuerlig forbedring i organisasjonen

    - 5.4 Modellen for kontinuerlig forbedring

    - 5.5 Steg I: Hva er visjonen?

    - 5.6 Steg II: Hvor er vi nå?

    - 5.7 Steg III: Hvor Ønsker Vi å Være?

    - 5.8 Steg IIII: Hvordan kommer vi dit?

    - 5.9 Lage en handlingsplan

    - 5.10 Steg V: Ta handling?

    - 5.11 Steg VI: Kom vi frem?

    - 5.12 Steg VII: Hvordan holder vi momentet oppe?

    - 5.13 Måling og rapportering i kontinuerlig forbedring

    - 5.14 Vurderingar

    - 5.15 Gap-analyse

    - 5.16 SWOT-analyse

    - 5.17 Analyse av endringsberedskap

    - 5.18 Analyse av kundetilfredshet eller brukertilfredshet

    - 5.19 Analyse av SLA-oppnåelse

    - 5.20 Ytelsesmåling

    - 5.21 Modenhetsvurdering

    - 5.22 Forretningscase

    - 5.23 Utarbeide en forretningsplan

    - 5.24 Kommunikasjon og argumentasjon for en forretningsplan

    - 5.25 Viktige læringspunkter

  6. Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner

    Kurs 06

    - 6.1 Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner

    - 6.2 Kommunikasjonsprinsipper

    - 6.3 Kommunikasjon er en toveisprosess

    - 6.4 Vi kommuniserer hele tiden

    - 6.5 Tidspunkt og frekvens er viktig

    - 6.6 Ingen enkelt kommunikasjonsmetode fungerer for alle

    - 6.7 Budskapet ligger i mediet

    - 6.8 Kommunikasjonsmetoder og -medier

    - 6.9 Eksempler på kommunikasjonsmetoder

    - 6.10 Definere og opprette tilbakemeldingskanaler

    - 6.11 Identifisering og kommunikasjon med interessenter

    - 6.12 Kartlegging av interessenter

    - 6.13 Forståelse av interessenter

    - 6.14 Grunnleggende om endringsledelse i organisasjoner (OCM)

    - 6.15 Nødvendigheter for vellykket forbedring

    - 6.16 OCM Gjennomgående Retning, Planlegging og Forbedring

    - 6.17 Etablering av effektive grensesnitt over verdikjeden

    - 6.18 Viktige læringspunkter

  7. Måling og rapportering

    Kurs 07

    - 7.1 Måling og rapportering

    - 7.2 Grunnleggende om måling og rapportering

    - 7.3 Nøkkelkonsepter for måling og rapportering

    - 7.4 Definere og bruke måling og rapportering

    - 7.5 Grunner til å måle

    - 7.6 Typer målinger

    - 7.7 Forholdet mellom måling og atferd

    - 7.8 Målekaskader og hierarkier

    - 7.9 Balansert Styringskort

    - 7.10 Suksessfaktorer og nøkkelindikatorer

    - 7.11 Viktige læringspunkter

  8. Verdistrømmer og praksiser

    Kurs 08

    - 8.1 Verdistømmer og praksiser

    - 8.2 Verdistømskartlegging

    - 8.3 Utvikle et verdistømkart

    - 8.4 Typer avfall

    - 8.5 Øke detaljnivået i verdistrømkart

    - 8.6 Måling og de fire dimensjonene

    - 8.7 Måling av partnere og leverandører

    - 8.8 Måling av verdistøm og prosesser

    - 8.9 Prosessmetrikker

    - 8.10 Verdistraum og prosesser i SVS

    - 8.11 Forholdet mellom verdistrømmer og praksiser

    - 8.12 Forholdet mellom verdistrømmer og prosesser

    - 8.13 Utforming av en arbeidsflyt

    - 8.14 Arbeidsflytmålinger

    - 8.15 Viktige læringspunkter

Læringsutbytte

Ved slutten av dette ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning kurset vil du kunne:

Konsepter, prinsipper og metoder

for å håndtere styring, planlegging og forbedring av enhver forbedring identifisert ut fra sin kontekst

Skape business case

Kunne lage business case for å gjøre ideen sin tydelig og kommuniserbar i sin kontekst

Kommunikasjon med interessenter

Forstå viktigheten av kommunikasjon med interessenter og håndtering av motstand mot endring

Service Value System

Kunne bruke prinsippene og metodene i Service Value System til å hjelpe organisasjonen med å forbedre seg selv, sine tjenester og sine kunder og partnere

Organisatoriske forbedringer

Kunne administrere og planlegge organisatoriske forbedringer gjennom strukturert endringsledelse

Hva er inkludert?

Språk

Kurs og materiell er på engelsk

Tilgang

120 dagers tilgang til eLearning-plattformen når som helst (selvstudium)

Materialer

Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold (lysbilder, forklaringer) for hver leksjon

8 leksjoner

6 timer med video innspilt av akkrediterte lærere

Øvelser

Øvelser med umiddelbar korrigering på nett og 2 offisielle eksamenssimuleringer

Eksamen

Offisiell online eksamenskupong inkludert, gyldig i 12 måneder

Hero

Hvem bør melde seg på dette kurset?

Dette ITIL Strategist-kurset er rettet mot IT-ledere og -sjefer på alle organisatoriske nivåer som enten tar sikte på ITIL Managing Professional (MP) eller ITIL Strategic Leader (SL)-betegnelsen, eller de som er involvert i å forme IT-retning og strategi.

Forutsetninger:

- Bestått ITIL 4 Foundation-eksamen

- Deltatt på et akkreditert opplæringskurs for denne modulen

ITSM-ledere

ITSM-utøvere som forvalter IT-drevne produkter og tjenester

Eksisterende ITIL-kvalifikasjonsholdere som ønsker å utvide sin kunnskap

Start kurset nå

Informasjon om eksamen

Eksamen og sertifisering: Online!

Eksamen vil bli avlagt online, slik at du kan velge om du vil ta eksamen hjemme eller på kontoret. Det vi trenger er en datamaskin med internett for eksamen og webkamera (ProctorU). Eksamen er inkludert i denne pakken.

Eksamensformat

  • 90 minutters varighet
  • Lukket bok
  • 40 spørsmål
  • Bestått er 70 % eller høyere - poengsum på 28 poeng eller høyere

Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?

Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!

;