Six Sigma Yellow Belt - eLearning (eksamen inkludert)
7.500,00 NOK
Six Sigma Yellow Belt (SSYB™)-kurset er tilpasset for å hjelpe alle som er interessert i å forstå hva Six Sigma er, lære nøkkelkonsepter i Six Sigma, og få en grunnleggende forståelse av hvordan Six Sigma-metoden fungerer for å forbedre kvalitet og redusere feil. Formålet med Six Sigma Yellow Belt-eksamenen er å bekrefte at du har en grunnleggende forståelse av Six Sigma. Ved å bestå eksamenen vil du bli akkreditert som "Six Sigma Yellow Belt".
Six Sigma Yellow Belt
Fordeler med Six Sigma
- Six Sigma hjelper selskaper med å redusere kostnader og øke produktiviteten.
- Six Sigma forbedrer kvaliteten på prosjektresultater ved å redusere ineffektiviteter og feil.
- Six Sigma øker kundetilfredshet og lojalitet.
- Sertifiserte Six Sigma-fagpersoner kan bidra til å øke ROI betydelig.
- Det finnes hovedsakelig to metodikker innen Six Sigma, nemlig DMAIC og DMADV.
DMAIC
DMAIC er en datadrevet Six Sigma-metodikk for å forbedre eksisterende produkter og prosesser. DMAIC-prosessen bør brukes når et eksisterende produkt eller prosess kan forbedres for å møte eller overgå kundekrav. DMAIC-metodikken består av fem faser:
- Definer - Definer prosjektmål og leveranser (interne og eksterne).
- Mål - Mål prosessen for å bestemme nåværende prosessytelse (grunnlinje).
- Analyser - Oppdag årsakene til feil.
- Forbedre - Forbedre prosessen ved å eliminere feil.
- Kontroll - Kontroller fremtidig ytelse. DMADV
DMADV
er en vanlig DFSS (Design for Six Sigma)-metodikk som brukes til å utvikle en prosess eller et produkt som ennå ikke eksisterer i selskapet. DFSS er en anvendelse av Six Sigma som fokuserer på design eller omforming av de ulike prosessene som brukes i produksjon av produkter eller levering av tjenester ved å vurdere kundens behov og forventninger. DMADV brukes når det eksisterende produktet eller prosessen ikke oppfyller kundespesifikasjonen eller Six Sigma-nivået, selv etter optimalisering med eller uten bruk av DMAIC. DMADV-metodikken består av fem faser:
- Definer prosjektmål og kundeleveranser
- Mål prosessen for å bestemme nåværende ytelsesnivå
- Analyser og fastsett årsakene til feil
- Design prosessen i detalj for å møte kundens behov
- Valider ytelsen til designen og dens evne til å møte kundens behov
Kursplan
Introduksjon til Six Sigma
Leksjon 01
- Historie om kvalitet (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, osv.)
- Utviklingen av Six Sigma
- Definering av Six Sigma - filosofi og mål
- Oversikt over Six Sigma DMAIC-prosessen
- Interessenter og oppsett av et Six Sigma-prosjekt
- Identifisering og dokumentasjon av interessentkrav
- Identifisering av interessenter og kunder
- Datainnsamling og analyse
- Bestemmelse av kritiske krav
- Kriterier for prosjektvalg
- Etablering av ytelseskriterier
- Bruk av finansielle kriterier for å evaluere prosjektfordeler
- Maksimering av prosjektfordeler for organisasjonenProsjektplanlegging
Leksjon 02
- Å opprette prosjektets charter
- Forhandle om charteret
- Administrere teamdynamikk
- Starte opp team
- Faser av teamutvikling
- Maslows behovspyramide
- Motivasjonsteknikker
- Konfliktløsningsteknikker
- Ledelsesstiler
- Roller som spilles av mennesker i et prosjekt
- Viktige verktøy for prosjektledelse og planlegging
Six Sigma-metodikk - Definering
Leksjon 03
Inndata
- Behov for Six Sigma-prosjekt, sponsing av øverste ledelse, kjerne team identifisert
Verktøy
- Organisasjonshierarki
- Høy-nivå prosesskart
- Høy-nivå pareto-diagrammer
- Verktøy for idégenerering og kategoriseringResultat
- Prosjektskisse
- Etablerte mål
- Problemdefinisjon
- Roller og ansvarsfordeling.
Six Sigma-metodikk - Måling
Leksjon 04
- Målene for målingsfasen
Inndata
- Resultatene av Definer-fasen
Verktøy
- Verktøy og teknikker for datainnsamling
- Måleskalaer
- Valideringsteknikker (R & R-målinger)
- Statistiske fordelinger
- Datamining
- Diagrammer
- Prosesskart
- Interessentverktøy
- Prosesskostnader
Utgang
- Tydelig definerte prosesser
- Baseline for prosesskapasitet
- Prosessparametere som påvirker kritiske til kvalitetskrav (CTQs)
- Kostnad for dårlig kvalitet (COPQ)
- Målesystem
Six Sigma Metodikk - Analyser
Leksjon 05
Mål for analysefasen
Inndata
- Resultater fra målefaseVerktøy
- Ishikawa-diagram
- Feilmodus- og effektanalyse
- Hypotesestudie
- Studie av prosessevne
Resultat
- Hovedårsaker til defekter
- Spesielle og felles årsaker til variasjon
- DPMO og sigma-nivåSix Sigma-metodikk - Forbedre
Leksjon 06
Inndata
- resultater av analysefasen
Verktøy
- Avkastning på investering
- Løsningsdesignmatrise
- Utprøvingsdesign
- Taguchis robusthetskonsepter
- Metodikk for responsflate
- Verktøy for prosjektplanlegging og -styring
- PrototyperUtgang
- Kostnadsfordel for ulike løsninger
- Utvalg av løsninger for implementering
- Implementeringsplan
Six Sigma-metodikk - Kontroll
Leksjon 07
Inndata
- Resultater av forbedringsfasenVerktøy
- Kontrollplan
- Statistisk prosesskontroll
- Lean bedrift
- 5S
- Kaizen
- Kanban
- Total produktivt vedlikehold
- Gjennomgang av målesystemer
Resultater
- Implementerte løsninger
- Revidert målesystem
- Kontrollplan for vedvarende fordeler
- Forbedrer prosesskapasiteten
- Lærte lekserCase-studier
Læringsutbytte
I løpet av Six Sigma Green Belt-sertifiseringskurset vil deltakerne kunne utvikle:
Konsepter
Forstå konseptene, implementeringen og målene med Six Sigma. Tren, dokumenter, overvåk, svar og juster systemene.
Prosessforbedring
Være i stand til å bruke en strukturert tilnærming til prosessforbedring i sine organisasjoner
DMAIC
Ferdighet i å bruke DMAIC-metodikken (Definere, Måle, Analysere, Implementere og Kontrollere)
Kontrollere defekter
Ferdighet i å forutsi, forebygge og kontrollere feil i en prosess. Forståelse av elementene av avfall.
Kvalitetsforbedring
Ferdighet i å oppnå bærekraftig kvalitetsforbedring gjennom prosessforbedring.
Prosessoppdagelse
Forståelse av verktøy for prosessoppdagelse, variasjon i prosesser, redusere variasjon i prosesser og oppnå forutsagte resultater. Evne til å identifisere, måle og analysere prosesspotensial
Metodologier
Forstå når man skal bruke hvilken Six Sigma-metodikk. Bruk av inferensiell statistikk, hypotesetesting. Evnen til å bruke kapabilitetsanalyse og forståelse for bruk av statistisk prosesskontroll.
Lean
Kunnskap om sammenhengen mellom Lean-verktøy
Nøkkelfunksjoner
Språk
Kurset og materialet er på engelsk
Tilgang
180 dagers tilgang til eLearning-plattformen når som helst (selvstudium). Også tilgjengelig i mobilappen.
Videoer
40 videoer av høy kvalitet (med en varighet på omtrent 4 timer)
Studieveiledninger
Åtte nyttige studieguider (tilgjengelige også i nedlastbare formater)
Referanse
Referansematerialer for å hjelpe deg med å lære
Sertifisering
OffisiellSix Sigma Yellow Belt-sertifisering inkludert
Eksamen
Eksamenskupong inkludert. Gyldigheten følger din tilgangslengde til kurset. Velg dato når som helst!
Gjentak av eksamen
du får tre ekstra sjanser til å bestå eksamen, uten ekstra kostnad!
Hvem bør melde seg på dette programmet?
Dette kurset anbefales sterkt for ansatte og organisasjoner som trenger en standardisert tilnærming til problemløsning for kontinuerlig forbedring innen kvalitetsstyring.
Kontinuerlig Forbedringsingeniør
Produksjonslinjeleder
Kvalitetssikringsleder
Senior systemingeniør
Prosjektleder
Detaljer om eksamen
Eksamensformat
- Flervalgsoppgaver
- 40 spørsmål per eksamen
- Ett poeng for hvert riktige svar
- Ingen negative poeng for feil svar
- 60 minutters varighet
- 28 spørsmål må besvares riktig for å bestå
- Online eksamen uten tilsyn
- Målgruppeprofil: Alle som er interessert i å vite mer om Six Sigma, kan ta dette kurset og eksamenen gratis.
Eksamen foregår helt og holdent på nett. Du har tre forsøk på å fullføre eksamen. Det er nødvendig å bestille eksamensforsøket mer enn 48 timer i forveien.
Forutsetninger
Ingen krav til forkunnskaper.
Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?
Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!